maanantai 16. helmikuuta 2009

Stubbin hohtava valkohammasrivistö kohtaa tervatappirivistön pubin hämyssä


Kokoomus valloittaa ennennäkemättömällä BOB-energialla kirkot, koulut, kaupat, kaupungit ja kylät, turut ja torit. Niin böndet, duunarit ja kuin muutkin toisinajattelijat on jo talouden talvisodan hengessä saatu suuren ilosanoman piiriin. Eurovaaleihin mennessä ovat viimeiset taantumuksen bunkkerit vaarassa. Pubien Soini-fanit ovat pullikoitsijoita, joita nyt lähdetään käännyttämään kokoomuksen parhaimpien voimien avulla. Kuinka käy, kun Stubbin valkohammasrivistö kohtaa tervatappirivistön pubin savuttomassa hämyssä?


Bob Kokkarin edellisten vaalien teemat ja sloganit ovat iskeytyneet tajuntaan: "Työväen presidentti", "Korvapuolue", "Vastakkain asettelun aika on ohi". Tämä uusin "Hei me puhutaan ulkopolitiikkaa" viittaa johonkin hömppäelokuvaan, kuten mainostajan tarkoitus tietenkin onkin.

Mainostaminen on tiedettä ja taidetta, täytyy löytää jotain köykäistä ja iskevää, jolla päästään ihmisen päähän operoimaan. Seuraavassa suora lainaus Ylen Mediakompassista:

"Mainonnalla pyritään vaikuttamaan sinuun. Mainonta käyttää monia keinoja saadakseen kuluttajan eli ostajan tekemään mainoksessa ehdotetulla tavalla: ostamaan jonkin tuotteen kaupasta tai tilaamaan helposti kotiinsa jotakin.

Mainonnan keinoja

  • ryhmään kuulumiseen vetoaminen (kuulut meihin, saat ystäviä, jos…)

  • tuotteen avulla ratkaiset pulmia ja muutat maailman

  • lupaus muutoksesta ja paremmasta (tulet rohkeammaksi, voimakkaammaksi, kauniimmaksi, jos…)

  • vakuuttelu (käytetään asiantuntijoita)

  • suora kehotus (käsky ostaa)

Miksi muut puolueet eivät palkkaa hyvää mainostoimistoa tekemään omasta ideologiastaan menestysartikkelia? Ei, ei se johdu siitä, että ne ylenkatsoisivat tuollaista ihmisten manipulointia mainoskikkailulla, vaan rahastahan vain on kysymys. Rahamiehet viihtyvät kokkareilla ja antavat tukirahansa niille, jotka heidän laulujaan laulavat (esim. kelamaksun poisto). Niin simppeliä se demokratian toteutuminen on.

Kunnallisvaalien työrukkaset kokoomuksen tunnuksena on saanut karmivan käänteen. Aika moni työntekijä on jo saanut rukkaset ja joutunut laittamaan "rukkaset naulaan, jukolauta". Irwinistä tuli mieleeni, että onko protestilaulanta jo sukupuuttoon kuollut laji?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti