tiistai 31. maaliskuuta 2009

Uusi kuukausi uusine haasteineen

Olen ollut vuodesta 2000 asti osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä kaularankavamman ja moninaisen nivelrikon vuoksi. Sitä ennen olin tilitoimistokirjanpitäjä. Sen homman sitten lopetin tykkänään, kun se kävi kovin kaularangan päälle. Olen tehnyt sen jälkeen kaikkea mielenkiintoista aivan uusilla aloilla. Suurin muutos on ollut siirtyminen yksityissektorilta julkishallinnon ja kolmannen sektorin alamaiseksi.

Ensin olin viitisen vuotta seurakunnan palveluksessa hautaustoimessa. Tein vainajien, surevien omaisten ja kuoleman kanssa töitä. Se oli merkittävän kasvattava kokemus. Kasvattava kokemus oli myös seurakunnan uskomattoman hierarkinen ja byrokraattinen organisaatio. Työn ja toiminnan hitaus ja tehottomuus oli ihan uskomatonta, kun sitä katsoi yksityissektorin kirjanpitäjän kokemuksella. Hmm.......

Tämän jälkeen siirryin kunnan palvelukseen kansalaisopistoon osa-aikaiseksi iltavahtimestariksi. Työ sopii hyvin vaivaiselle kropalleni ja vapaan sivistystyön atmosfääri puolestaan sopii tiedonhaluiselle ja oppimisesta pitävälle luonteelleni. Mutta, koska joka hommassa on oma muttansa, tässä on muttana se, että minut palkataan vain lukukaudeksi kerrallaan. Työtä riittää vain seitsemäksi kuukaudeksi vuodessa ja siitäkin on syys- ja hiihtoloma palkattomia. Kesällä tulee neljän kuukauden palkan väli. Viikoittainen työaikani on ilmeisen tarkoituksella jätetty niin alhaiseksi, ettei minua koske esim. työterveyshuolto eikä mitkään muutkaan henkilökuntaetuudet. Hmm..........

Rahareikää tukkiakseni olen tehnyt töitä myös 4H-yhdistyksen vanhuspalvelulle. Kotisiivouksia enimmäkseen, mikä taas ei ole kovinkaan sopivaa kropalleni. Muuten se on antoisaa ja mielestäni tärkeää työtä sota-invalidien ja muiden vammaisten ja sairaiden luona. Palkka on kylläkin uskomaton: 7,68 euroa tunnilta. Sairauden yllättäessä täytyy siirtää työ toiseen päivään tai viikkoon eli sairausajan palkkaa ei tunneta yhdistyksessä ollenkaan. Lomakorvaus maksetaan joka kuukauden tilin yhteydessä ja sekin lasketaan vain 7% palkasta, joten se ei ole läheskään vuosilomalain mukainen. Siellä ei myöskään ole esimerkiksi työterveydenhuoltoa ja työasuja. Kunta on siis ulkoistanut palvelunsa tälle yhdistykselle, joka voi edellä mainituista seikoista johtuen tehdä yksityisiä yrittäjiä halvemman tarjouksen kunnalle. Hmm.......

No, nyt olen vähentänyt siivoushommia vähentääkseni samalla kipuja ja särkyjä. Tänään aloitan uuden aluevaltauksen: erittäin osa-aikaisen ja määräaikaisen toimistonhoitajan tehtävän eräälle taideyhdistykselle. Mielenkiintoisia aikoja on varmasti edessä ja minulle luvattiin ihan mukavaa palkkaakin. Tämä työ on määräaikainen vuoden loppuun ja jatkoa katsotaan sitten, jos yhdistyksen kassassa on rahaa. Hmm.........

Pelkäsin silloin, kun jouduin osa-aikaiselle eläkkeelle, että kukaan ei huoli minua enää töihin, kun kuulevat sairaustarinani, mutta mukavasti näitä töitä on aina järjestynyt. Osin ja tosin se on omaa ansiotani, kun minä olen valmis tekemään mitä vain ja mihin kellonaikaan tahansa kroppani sallimissa rajoissa. Nyt lähden tästä valmistautumaan uuteen duuniin, joka alkaa kello 10.00.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti